Habitat(ten)

(a work in progress 2023-2024)

In de serie Habitat(ten) verbeeld ik samen met toevallige passanten mijn zoektocht naar het natuurlijke in onszelf en onze omgeving.

In het park vraag ik aan voorbijgangers of ze een boom uit willen kiezen die hen aanspreekt en deze na willen doen: dat fotografeer ik. Alleen al door deze vragen te stellen verandert er iets in de houding van mensen. Ze krijgen een lach op hun gezicht, en gaan bewust om zich heen kijken op zoek naar een boom die bij hen ‘past’. In de stad kies ik de locatie en nodig voorbijgangers uit om zich te verbinden met een natuurlijk element zoals de wind of het water. Het moment waarop mensen gaan voelen en aftasten, dat proces, die beweging, breng ik in beeld. Deze ogenschijnlijke ludieke actie komt voort vanuit mijn vraag; kunnen we het contact tussen mens en natuur herstellen in de kunstmatige leefomgeving van een stad?

De foto’s, het eindresultaat is wat ik toon, maar de interactie die plaats vindt tussen mij, de geportretteerde en de omgeving is even belangrijk. Fotografie is middel en doel in één.

Groepsexpositie A day in the park met Janine Schrijver, Frank Bruggeman, Maurice Meewisse, Marco Douma en Roel Meelkop.

4 oktober t/m 27 oktober, 2024
Het Archief
Robert Fruinstraat 52, Rotterdam

Voorstel voor entree bezinningsruimte Erasmus MC

HABITAT(ING)

Duo expositie met Kim Bouvy bij Stichting B.a.d Rotterdam

21 september – 10 november 2024

Rotterdammers vastleggen als een boom of de wind

Op de foto als boom of inbeelden hoe wind of water voelt. Het fotoproject van Janine Schrijver uit Charlois zorgt bij veel deelnemers in het begin voor wat ongemak, maar maakt snel plaats voor plezier. Janine: “Sommige mensen bedanken mij ook voor het moment. Dat ze in alle haast even hun rust pakken en de natuur op zich laten inwerken.”

Open Rotterdam maakte een reportage over Janine Schrijver en assistent Katrijn Nouwen: https://openrotterdam.nl/

Fotograaf Janine Schrijver vroeg mensen in het park een boom na te doen. "Het mooie is hoe ze dan plots ontdekken: hé, die ene boom is toch echt de andere niet."

door Rianne van Dijck

NRC van 27 februari 2024

‘Alleen al door de vraag te stellen, ‘Wil je een boom nadoen?’, veranderde er iets in de houding van mensen. De meesten kregen een lach op hun gezicht, hun lichaam ontspande, ze begonnen intensief om zich heen te kijken. Want als je  ineens mag kiezen, ga je  nadenken over de vraag:  welke boom past er dan eigenlijk bij jou? En: hoe ga je die uitbeelden?”

De Rotterdamse fotograaf Janine Schrijver (57) liep het afgelopen jaar met haar camera door de Rotterdamse stadsparken en vroeg aan passanten – wandelaars, sporters, mensen die op een bankje  zaten – of zij mee wilden werken aan haar project Imitate a Tree!. Een  ludiek project met  een serieuze ondertoon, voortkomend uit de vraag die Schrijver al een tijdje bezighoudt: kunnen we het contact tussen mens en natuur herstellen in de kunstmatige leefomgeving die een stad nou eenmaal is?

Schrijver: „Mijn interesse voor het stadspark is zo’n vijftien jaar geleden ontstaan vanuit de behoefte aan natuur om me heen.  Vooral  na een vakantie waarin we veel buiten waren – kamperen, wandelen –  miste ik het buiten zijn en de rust. Ik vind de stad fantastisch,  met alles wat er te doen is. Ik hou van naar de film gaan,  exposities kijken, even ergens wat drinken. Maar tegelijkertijd is het er ook hard,  vol en veel.”

Vanuit dat verlangen naar natuur besloot Schrijver te gaan wandelen in het stadspark op vijf minuten lopen van haar atelier. „Het Zuiderpark in Rotterdam-Zuid, niet het allermooiste park van de wereld, maar heel dichtbij. Voorheen was dat voor mij een plek om snel van A naar B te komen, een doorgangsroute. Nu ik er rustig rondliep en met aandacht keek, ontdekte ik hoe het licht zo mooi op de blaadjes viel, de takken die zo sierlijk bewogen in de wind. Het viel me ook op dat mensen zoveel ontspannener waren, makkelijker benaderbaar, zachter. Waar het in eerste instantie ging om een persoonlijke behoefte, ontdekte ik  dat er een universeel verlangen is naar ruimte, het gevoel van vrij zijn, buiten zijn. Daar kan ik fotografisch wel wat mee, dacht ik. ”

Internationaal project

Het idee groeide uit tot een internationaal fotoproject, Our Nature, Within The Limits Of City Parks (2010-2015), waar ze vijf jaar lang aan werkte en waarvoor ze haar onderzoeksveld – de betekenis van het stadspark en onze verhouding ten opzichte van natuur daarbinnen – uitbreidde naar andere Nederlandse en Europese steden,   Rio de Janeiro, Shanghai en New York. Voor een vervolgproject Into our Nature (2022), deze keer weer alleen in Rotterdam, ging ze een intensievere interactie aan met de parkbezoekers door behalve fotografie nu ook  hun verhalen  in audio vast te  leggen.

„Niet langer wilde ik alleen maar observeren, maar ook meer contact maken met de mensen die ik fotografeerde. Daarmee kon ik ook meer van mijn persoonlijkheid in het project leggen: ik vind het fijn om mensen te ontmoeten, om iets met ze aan te gaan.  In Imitate a Tree! ga ik daarin weer een stapje verder: nu betrek ik ze ook echt bij het máken van de foto.”

Het mooie, zegt Janine Schrijver, is hoe mensen ineens aandachtig om zich heen gaan kijken. En ontdekken: hé, die ene boom is toch echt  de andere niet.

Soms hadden mensen er geen zin in of geen tijd voor en zeiden ze nee. Soms zeiden ze ja en werd de foto gewoon niet goed. „Iemand moet zich wel   volledig  durven en kunnen overgeven aan deze exercitie, anders werkt het niet. Het is leuk, mensen werden er blij van en ze kregen een lach op hun gezicht, maar het is géén grapje.”

De vrouw die de treurwilg nadoet, daar klopte echt alles aan, zegt Schrijver: „Die hangende houding, die richting van haar beweging, de krullen in het haar die zo mooi matchen met de blaadjes aan de takken. Dat is echt een kwestie van geluk hebben, dat alles dan zo op z’n plek valt,

„Niet iedereen ging echt iets dóén, er was ook een man die  gewoon rechtop naast een boom ging staan, de armen naast zijn lichaam  hangend.  Heel simpel. En daarmee gelijk een heel sterk beeld. Er alleen maar zíjn. Dat was soms ook genoeg.”

Bijzonder is ook de vrouw die in de childs’s pose (een yogahouding) op een afgezaagde boomstam gaat liggen. Wat ze daarmee nou bedoelde? Rolt ze zich als een egel op tot een bolletje, zich beschermend tegen gevaar? Verbeeldt ze het verdriet van het niet meer bestaan van de boom? Is het de aanbidding van die honderden jaren oude stam? Schrijver heeft er niet naar gevraagd: „Het ging me niet om betekenis van zo’n beweging, die laat ik aan de interpretatie van de kijker.”

Het leuke aan de serie is dat je je als kijker gaat afvragen: hoe zou ík deze boom nadoen? En dat je gaat kijken naar de mogelijkheden die verschillende bomen je bieden. „Mensen sturen me nu foto’s op. ‘Moet je zien, dit is een prachtig exemplaar’. Of ze koppelen een persoon aan een boom: ‘Kijk Janine, is X nou niet typisch iemand om deze eik na te doen?”

 

Rianne van Dijck

Publicatie in De Standaard van 9 en 10 maart 2024